Interview: Kapreles – Waar cartoons en kunst elkaar kruisen

De Vlaamse cartoonkunstenaar Kapreles is een ongrijpbaar fenomeen. Zijn gestileerd prenten schuren langs de rand van de cartoon en die van de moderne kunst. Met een argeloos gemak laveert hij tussen beide genres, in een perfect amalgaam dat een genre op zich vormt. Hoewel zijn werk internationaal gepubliceerd wordt, is Kapreles in Nederland nog relatief onbekend. Tijdschrift Pulpman legde hem de onderstaande vragen voor. Cartoonblog mocht voor deze gelegenheid een gedeelte van het interview overnemen.

Laten we bij het begin beginnen.
‘Op 5-jarige leeftijd begon ik met tekenen, nadat ik Suske en Wiske voor het eerst had gelezen. Qua cartoons werd daarna Kamagurka van grote invloed op me. In een later stadium kwamen daar ook nog Hein De Kort, Georges Wolinski en Jean-Marc Reiser bij.’

Wat is de reden dat je zelf cartoons maakt?
‘Omdat ik niet beter kan, ha ha!  En ook wel omdat ik zelf het meest van primitieve tekenstijlen hou.’

Heb je een bedoeling met je werk?
‘Het klinkt misschien stom,  maar ik wil iets achterlaten op deze wereld, nadat ik naar de eeuwige jachtvelden vertrokken ben. Ook al zijn Hergé, Willy Vandersteen, Rory Hayes en Keith Haring al jaren dood, hun werk blijft altijd voortleven. Op inhoudelijk vlak moet ik bekennen dat ik geen boodschap heb. De wereld is toch allang naar de klote, maar hopelijk maken mijn cartoons het bestaan iets leuker.’

Voel je je meer thuis in de cartoon- of in de kunstwereld?
‘Meer in de cartoonwereld. Ik heb niet zoveel contacten in de kunst. Als ik in een galerie exposeer, is dat vrijwel altijd via de mensen van Le Dernier Cri uit Marseille wanneer zij een groepsexpositie organiseren.’

Op welke gebieden ben je qua tekenen nog meer actief?
‘Ik maak wel eens een strip, maar ook vrij tekenwerk en illustraties…‘

Wie hebben jou creatief het meest beïnvloed?
‘Kamagurka, Mike Diana en Jeff Johnson. Ook Thank God It’s Ugly en Onverstaanbare Vertellingen van Marcel Ruijters, en onder andere Matthias Giessen en D.W. Core waren in de jaren ’90 een openbaring voor me. Eveneens spreekt het obsessieve van art brut en outsider art me enorm aan. En ik vind Nijntje en Ni Hao, Kai-lan erg goed qua tekenstijl.

Welke genres zou je nog willen verkennen als tekenaar?
‘Science fiction. Hoewel ik daar gek op ben, heb ik er zelf nooit veel mee gedaan – al heb ik onlangs enkele Star Trek-parodieën gemaakt.  Mijn tekenstijl past ook niet bij dat genre, volgens mij. Ik denk dat ik in het geval van SF beter als scenarist zou functioneren.’

Lees de rest van het Grote Kapreles-interview in Pulpman #4

Meer Kapreles op zijn blog.

Lees ook:Interview – De Mondcartoonist
Lees ook:Interview – Mars Gremmen
Lees ook:Bestaan De Nieuwe Cartoonisten?
Lees ook:Interview met cartoonist Guur
Lees ook:Afscheidsinterview Norman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.