Afscheidsinterview Norman

Vorige week kon u, de lezer van dit Cartoonblog, al de laatste Normanprent op dit Cartoonblog bewonderen. Maar het onvermijdelijke afscheid wordt nog enkele vragen en antwoorden uitgesteld. In de vorm van Norman’s grote afscheidinterview op Cartoon.blog.nl. De vragen hieronder werden beantwoord door Norman-schrijver Tim Foncke. Norman-tekenaar Glenn D’Hondt zat gedurende het hele interview na te denken over de openingsvraag ‘Hoe gaat het?’.

Welke creatieve invloeden hebben de grootste invloed op je gehad?
‘De driedubbele elpee Urbanus tien jaar live; Het mooie kotsende meisje van Brusselmans; Married with children; de eerste cartoons van Gummbah in Humo. In mijn herinnering is de eerste Gummbah-cartoon die ik zag, die waarin een vader in zijn zetel de krant zit te lezen terwijl zijn vrouw de penis van hun zoon stofzuigt en zegt: “Waarom zoek je toch niet een leuk vriendinnetje, jongen?” Dat vond ik toch een interessantere gezinssituatie dan die van Kiekeboe.’

Hoe ben je begonnen?
‘Eind 2003 vroeg Glenn mij of ik samen met hem kerstcartoons wilde maken. Om via e-mail naar onze vrienden te versturen. Ikzelf had toen nog geen e-mail en Glenn was ongeveer mijn enige vriend, maar ik bedacht vier cartoons en die waren het begin van Norman. Bijna zes jaar later staan er 184 cartoons op onze website. Da’s weinig, maar dat komt omdat wij alleen spreken als we iets te zeggen hebben. Als iedereen dat zou doen, zou de wereld een aangenamere plek op aarde zijn.’

Op wat in je carrière ben je tot nu toe het meest trots?
‘Op de pagina’s 10, 13, 45, 50, 64, 74, 77, 82, 85, 103 en 118 uit onze debuutbundel Pijntje. Ik ben er zo trots op dat ik die paginanummers vanbuiten ken. Soms als ik mij aftrek en het lukt niet meteen, dan laat ik in mijn gedachten die paginanummers passeren en dan is het binnen de kortste keren orgasme ahoy. Ik denk dat het geen toeval is dat onze bundel zo populair is onder tienermeisjes, getrouwde vrouwen en hoeren.’

Wat was je grote doorbraak?
‘Verklappen we niet.’

Wat is je volgende project?
‘Wegens geboorte, dood en ontstoken polsgewrichten hebben we al een hele tijd geen nieuwe cartoons meer gemaakt. Ons volgend project wordt dus een comeback.’

Wat heb je op moeten offeren voor je kunst?
‘Ik ben moeten afkicken van de Antabuse-pillen, maar gelukkig had ik daar drank voor.’

Welk liedje beschouw je als de soundtrack van jouw leven?
‘Alle liedjes van de cd Gigant van Noordkaap.’

Heb je de laatste tijd iets cultureels gedaan?
‘Ik heb onlangs tegen de gevel gepist van cultureel centrum Dommelhof in Neerpelt.’

Ben je modieus?
‘Ik las laatst een artikel over een driekwartbroek en ik vond dat het iets langer had mogen zijn.’

Lijd jij voor je kunst?
‘We zullen ons godverdomme gaan haasten. Wel beleven we af en toe leedvermaak met het werk van andere cartoonisten.’

Wat is je favoriete gebouw?
‘Mijn huis. Als je eigen huis niet je favoriete gebouw is, dan moet je verhuizen.’

Kan kunst de wereld veranderen?
‘Breek me de mond niet open. Als Hitler een getalenteerd kunstenaar was geweest, dan had de film Volle gas in Nederland niet Vet hard hoeven te heten. Stomme Hitler. Maar ja, met ‘als’ ga je de wereld ook niet veranderen. Als de joden kamelen waren, dan zouden ze waarschijnlijk de holocaust overleefd hebben. In ’t slechtste geval zouden ze teruggekeerd zijn als getraumatiseerde dromedarissen. Als Michaël Zeeman nog leefde was ik samen met hem een boekenprogramma gaan maken. Het moest een coproductie worden tussen Canvas en de VPRO. Op Canvas zou het programma Zeeman met gas heten en op de VPRO Zeeman met vet. We hebben één proefaflevering gemaakt, die als hommage aan Michaël zal worden uitgezonden op kerstavond. Op een gasfornuis staan twee pannetjes waarin boter smelt. Michaël toont aan de kijkers een recent Vlaams en Nederlands boek, Hoe de wereld perfect functioneert zonder mij van Joost Vandecasteele en Alleen maar nette mensen van Robert Vuijsje, hij vertelt de korte inhoud en dan leg ik de boeken in de pannetjes. Terwijl ik aan het fornuis sta leest Michaël voor uit zijn memoires en aan het eind van het programma neem ik de pannetjes van het vuur en dan eet Michaël uit ieder boek een paar bladzijden op, en dan vraag ik hem: “Wat vind je ervan, Michaël?” Waarop hij zucht: “Nee nee nee.”’

Wat is je favoriete cartoon?
‘Van iemand anders: de Red Meat-cartoon van Max Cannon waarin Bug-Eyed Earl zegt: “Somebody should do something about everything.” Waar hij na een stilte nog aan toevoegt: “That’s my opinion.” Van onszelf: de twee ouwe mannen die aan de toog zitten en een van de twee die zegt: “Ik had boeken kunnen schrijven, Ivo, maar de gedachte dat mijn lezers hun vingertop nat zouden maken om de bladzijden om te draaien, deed mij kotsen.”’

Wat is de grootste bedreiging voor het cartoonisme?
‘Het cartoonisme laat zich niet bedreigen. Zelfs niet door zeer slechte cartoonisten als Aaargh en Emdé.’

Welk advies zou je een beginnende cartoonist geven?
‘Mijn advies voor goeie cartoonisten: zorg dat je niet eindigt als Kamagurka. Voor slechte cartoonisten geldt de wijze raad die Homer Simpson aan zijn zoon Bart meegaf: je kunt beter in je zetel blijven zitten en kijken naar wat anderen gemaakt hebben in plaats van zelf iets te maken.’

Wat vind je het allergrootste kunstwerk?
‘Het verzameld werk van Leonard Cohen.’

Wat is het beste advies dat iemand je ooit gegeven heeft?
‘Joost Vandecasteele raadde mij eerder dit jaar aan om voor mijn debuutroman De geachten in zee te gaan met literair agent Paul Sebes. Ik ben zeer blij dat ik zijn raad gevolgd heb: De geachten verschijnt in oktober bij uitgeverij Thomas Rap.’

Wat is het ergste dat iemand ooit over je heeft gezegd?

‘In De geachten schrijf ik over mensen die mij schizofreen noemen, en psychopathisch, en een smeerlap. Maar dat vind ik niet erg. Schizofreen zou trouwens kunnen kloppen. Mijn grootvader was ook schizofreen. Soms was hij bijvoorbeeld mijn grootmoeder.’

Wat is je hoogtepunt? Wat is je dieptepunt?
‘Mijn leven is een aaneenschakeling van hoogtepunten. De kleine dieptepunten van alledag gebruik ik om over te  schrijven, waardoor het ook hoogtepunten worden.’

Wat is het belang van cartoons?
‘Ik hoor van mensen dat ze fijne momenten op de wc beleven met onze bundel Pijntje. Alles wat mensen naar de wc brengt is van groter belang dan onze cartoons. Mensen die Pijntje trouwens willen bestellen, kunnen dat doen door te mailen naar [email protected]; zij ontvangen dan een gesigneerde bundel met een gratis rol wc-papier.’

Wat voor soort slaper ben je?
Glenn: ‘Goed, denk ik.’

Lees ook:Interview: Kapreles – Waar cartoons en kunst elkaar kruisen
Lees ook:Bestaan De Nieuwe Cartoonisten?
Lees ook:Interview met cartoonist Guur
Lees ook:Norman – Schaam-te-loze Zelfpromotie
Lees ook:Interview – Mars Gremmen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.